Język polski Język polski Język polski Język polski Język polski

Język polski, szkoła podstawowa

grudzień 2013

SiM_banner_polskionline_465x100_20150906 Dobre kursy dla dzieci
Przywitaj wiosnę z Pikinini Uciec jak najbliżej

Ta usługa edukacyjna jest GRATIS.
NIE CZEKAJ! SPRAWDŹ SIĘ!

Zgodnie z przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie można udostępniać materiałów osobom trzecim.

Kolejna porcja zadań na początku stycznia
Zapraszam na www.polski-online.pl

 

Spółgłoski miękkie to np.: ć, ci, ś, si, dź, dzi, ń, ni 

Miękkość głosek oznaczamy za pomocą:
kreseczki nad literą, wtedy gdy spółgłoska miękka występuje przed inną spółgłoską lub na końcu wyrazu, np. śliwka, słoń
litery ‘i’ wtedy gdy spółgłoska miękka występuje przed samogłoską, np. ciastko, niebo 

Zmiękczanie za pomocą litery ‘i’
jeśli litera ‘i’ znajduje się na początku wyrazu, to jest tylko znakiem samogłoski, np. igła [i-g-ł-a]
jeśli litera ‘i’ znajduje się w środku wyrazu przed spółgłoską lub na końcu wyrazu, to jest znakiem samogłoski i dodatkowo zmiękcza poprzedzającą ją spółgłoskę, np. nitki [n’-i-t-k’-i]
jeśli litera ‘i’ znajduje się przed samogłoską, to jest tylko znakiem miękkości poprzedzającej ją spółgłoski, np. wiosna [w’-o-s-n-a]

Zadanie 1

Linią prostą zaznacz litery, których miękkość jest oznaczona za pomocą litery ‘i’, a linią falującą – te, których miękkość oznaczono kreseczką. 

Nadszedł sobotni ranek. Słońce świeciło jasno, cały świat zielenił się i kipiał życiem. W każdym sercu dźwięczała muzyka, a jeśli serce było młode, pieśń sama cisnęła się na usta. Radość była na każdej twarzy i wiosna w każdym ruchu. Akacje okryły się kwieciem, powietrze przepojone było zapachem kwiatów. Wzgórze Cardiff, które wznosiło się nieopodal miasta, okryte było zielenią i w pewnej odległości wyglądało jak cudowna kraina zatopiona w ciszy i marzeniach zapraszająca w gościnę (fragment książki „Przygody Tomka Sawyera”, tłumaczenie: Kazimierz Piotrowski).

Zadanie 2

Z powyższego ćwiczenia wybierz pięć wyrazów, których miękkość jest oznaczona za pomocą litery ‘i’, a następnie zapisz według wzoru 

sobotni [s-o-b-o-t-n’-i]

Przepis kulinarny to informacja o tym, z czego i w jaki sposób możemy przyrządzić jakąś potrawę.
W przepisie trzeba uwzględnić informacje o:
nazwie potrawy
czasie przygotowania
składnikach i przyborach kuchennych potrzebnych do jej sporządzenia
sposobie przygotowania 

Przykładowe przydatne słownictwo: najpierw, następnie, delikatnie, energicznie, dodaj, dosyp, zamieszaj, pokrój, zagotuj, przełóż

 

Placki ziemniaczane

Czas przygotowania: ok. 30 minut

Składniki:
80 dag ziemniaków
cebula
2 ząbki czosnku
3 jaja
sól, pieprz, łyżeczka startego majeranku
olej do smażenia

Sposób wykonania
Najpierw ziemniaki obierz, umyj i zetrzyj na tarce. Potem połącz ze stratą cebulą i roztartym z solą czosnkiem. Następnie dodaj majeranek, pieprz, jaja i dokładnie wymieszaj. Na patelni rozgrzej olej i kładź niewielkie porcje masy ziemniaczanej. Placki smaż z obu stron na złoty kolor. Podawaj gorące.

 

Zadanie 1

Z przykładowego przepisu wypisz czasowniki użyte w trybie rozkazującym, a następnie zastosuj je w 1. osobie liczby mnogiej w czasie teraźniejszym.

Zadanie 2

Podane w przykładowym przepisie liczebniki zapisz słownie.

1.Jak zbudowany jest wiersz?

Wiersz składa się z czterech zwrotek. Każda z nich ma różną ilość wersów: pierwsza zwrotka ma osiem wersów, druga zwrotka ma dziesięć wersów, trzecia zwrotka ma sześć wersów, czwarta zwrotka ma cztery wersy. 

2. Ile i jakich domów opisuje osoba mówiąca w wierszu?

Osoba mówiąca w wierszu opisuje dwa domy. Jeden dom to taki, w którym straszy. Drugi dom to taki, w którym można się śmiać. 

3. Wskaż w wierszu przykładowe wyrazy i określenia związane ze strachem.

Wyrazy i określenia związane ze strachem to np. strachy, psy wyją, puszczyk wrzeszczy. 

4. Wskaż w wierszu przykładowe wyrazy i określenia związane ze śmiechem.

Wyrazy i określenia związane ze śmiechem to np. śmiech, gwiazdki chichoczą, ćmy wesołe. 

5. Co to jest rym?

Rym jest to jednakowe lub podobne brzmienie zakończeń wyrazów. 

6. Wypisz z wiersza przykładowe wyrazy, które się rymują, czyli brzmią podobnie.

Przykładowe wyrazy: północą-łomocą, wrzeszczy-dreszczy, szczerze-wierzę, usnął-musną

 

Zadanie 1

Połącz w pary rymujące się wyrazy.

kotki, koziołki, rzeczka, rycerzy, łaskotki, miasteczka, wieży, stołki

Zadanie 2

Podaj pięć przykładów, aby udowodnić słowa, że warto mieszkać w domu, w którym można się śmiać.

 

© Copyright 2011 DOCTUS-NET
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie w całości
lub we fragmentach materiałów zawartych na stronie zabronione.