Język polski Język polski Język polski Język polski Język polski

Język polski, szkoła podstawowa

czerwiec 2016

SiM_banner_polskionline_465x100_20150906 Dobre kursy dla dzieci
Przywitaj wiosnę z Pikinini Uciec jak najbliżej

rys-01Wokół ciebie koleżanki i koledzy, a ty czujesz się samotna, bo nie wiesz, jak się do nich odezwać. Często zdarza ci się zrezygnować z pójścia dokądś lub do kogoś, ponieważ nie wiesz, jak się zachować. Chowasz się przed ludźmi, bo masz przeświadczenie, że nie jesteś osobą atrakcyjną, godną uwagi. Jak zacząć rozmowę?

  • Możesz zacząć rozmowę od prostego zdania, wręcz banalnego, jak chociażby „Jestem tu pierwszy raz…”, „Ty także po wyniki?”
  • Osoby początkujące mogą sobie przygotować „listę pierwszych zdań”, które zastosują w określonej sytuacji.
  • Rozpoczęcie rozmowy warto ćwiczyć przy każdej okazji, np. w stołówce, w świetlicy, w windzie, na korytarzu.
  • Na początek można zwracać się do osób wyglądających sympatycznie, najlepiej w tym samym wieku i tej samej płci.
  • Jeśli uznamy, że znajomość została zawarta, możemy poprosić o numer telefonu.
  • Ponieważ wśród ludzi miłych plączą się łobuzy, musimy zachować zdrowy rozsądek: nie umawiamy się z nowo poznaną osobą w miejscach pustych, ciemnych, bez świadków; nie zapraszamy nowo poznanej osoby do domu, kiedy nikogo, oprócz nas, tam nie ma; nie przyjmujemy zaproszeń od nowo poznanej osoby do jej domu; nie pożyczamy nowo poznanej osobie pieniędzy.
  • Trzeba być ostrożnym, ale nie stronić od ludzi. Tylko to pozwoli nabrać wprawy w postępowaniu z innymi.

rys-01(1)Paweł markotny wszedł do domu. Kurtkę i plecak rzucił na podłogę w przedpokoju. Znowu nikt z klasy nie chciał wracać z nim po lekcjach. Chłopaki szybko gdzieś się ulotnili, a przecież nie będzie szedł z dziewczynami. To byłby dopiero obciach. Chociaż i te nie miały ochoty na przechadzki z Pawłem.
Chłopiec nie mógł zrozumieć, dlaczego tak się dzieje. Nie odstawał od innych klasowych kolegów. Uczył się przyzwoicie, nie był sportowym łamagą, był życzliwy. A jednak życie towarzyskie leżało w gruzach.
Pewnego deszczowego poranka jechał do szkoły w zatłoczonym autobusie. W pewnym momencie usłyszał rozmowę dwóch chłopców. Byli to jego koledzy, Michał i Kacper.
– Zapaszek jak u naszego Pawła – stwierdził Michał.
– Ludzie mogliby jednak częściej używać mydła – dodał Kacper.
Dla Pawła był to wstrząs. Większego doświadczył tylko, gdy jego drużyna przegrała mecz. Po powrocie do domu chłopiec poprosił tatę, aby udali się na zakupy do drogerii po męskie kosmetyki.

Bery, gangster i góra kłopotówBohaterem jest Kuba. Chłopiec ma nadwagę i w związku z tym jego szkolny kolega, złośliwy Arek, nadał mu przezwisko „gruba Pchła”. Kuba jest wrażliwy, nie zawsze jest też szczęśliwy. Ma poczucie niezrozumienia i niedocenienia ze strony rodziców oraz ignorowania jego osoby przez starszego brata. Chociaż w stosunku do niego Kuba jest wyrozumiały, bo gimnazjalista nie może zaprzątać sobie głowy małolatem, nawet jeśli jest to rodzony brat. Na szczęście chłopiec ma dziadka i niezawodnego kolegę Wojtka, którego charakteryzuje bujna wyobraźnia. To dzięki pomysłowości Wojtka chłopcy wplątują się w rozmaite sytuacje i przeżywają przygody. Jak chociażby tę na peronie kolejowym, gdzie wzorem Harry’ego Pottera chcieli przejść przez mur. Śledzą też tajemniczego mężczyznę, którego nazywają gangsterem, gdyż ten ma okulary przeciwsłoneczne. Kuba zostaje także opiekunem najbrzydszego psa na świecie – Barego.
Książka obfituje w zaskakujące i humorystyczne zwroty akcji. Uwrażliwia czytelnika, że nie powinno się nikogo oceniać, kierując się jego wyglądem, bo w ten sposób można wyrobić sobie złe zdanie o jakiejś osobie, jak to było w przypadku Winzu .
(Małgorzata Strękowska-Zaremba „Bery, gangster i góra kłopotów, Nasza Księgarnia 2015).

Robert HookeKim był Robert Hooke?
Robert Hooke żył w latach 1635 – 1703. Był wszechstronnym uczonym angielskim. Wynalazł i skonstruował kilkadziesiąt przyrządów naukowych, np. deszczomierz, wiatromierz, głębokościomierz. Przeprowadził też ważne eksperymenty nad oddychaniem zwierząt. Odkrył komórki roślinne. Według jego projektów wzniesiono wiele pałaców i budynków w Londynie.

 

HipokaustCo to był hipokaust?
Był to system centralnego ogrzewania stworzony przez Rzymian w I wieku n.e. Ten system wykorzystywano głównie do ogrzewania łaźni publicznych. A w rejonach o chłodnym klimacie także do ogrzewania domów.

 

 

StołpCo to był stołp?
Była to średniowieczna wieża wzniesiona na planie koła lub owalu, lub prostokąta, lub wielokąta. Ponieważ stołp był jedną z najmocniejszych części zamku, w jego piwnicach przechowywano wszystkie wartościowe rzeczy. Nad nimi znajdowała się komnata władcy, a wyżej były prywatne pokoje jego rodziny. Wyższe piętra zajmowali dworzanie i służba.

PulsarCo to jest pulsar?
Gwiazda mniejszych rozmiarów, eksplodując jako supernowa, kończy swoje życie w postaci malutkiej gwiazdy zwanej pulsarem. Otrzymała ona taką nazwę, ponieważ pulsuje, czyli wysyła impulsy energii. Astronomowie sądzą, że pulsary kręcą się szybko, wysyłając wąskie snopy energii.

rys-03(1)
Krowa dawała za mało mleka, więc ją wyrzucono z posady.

Mickiewicz pisał poezję, a Słowacki wiersze.

W Krakowie wybudowano ostatnio wiele nowych zabytków.

(źródło: „Pegaz na biegunach”)

 

© Copyright 2011 DOCTUS-NET
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie w całości
lub we fragmentach materiałów zawartych na stronie zabronione.