Język polski Język polski Język polski Język polski Język polski

Język polski, szkoła podstawowa

czerwiec 2013

SiM_banner_polskionline_465x100_20150906 Dobre kursy dla dzieci
Przywitaj wiosnę z Pikinini Uciec jak najbliżej

Zgodnie z przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie można udostępniać materiałów osobom trzecim.

Kolejna porcja zadań na początku WRZEŚNIA
Zapraszam na www.polski-online.pl

Zadanie 1
Z kratek diagramu wykreśl nazwy odmiennych części mowy.

 

R Z E C Z O W N I K X
P R Z Y S Ł Ó W E K X
C Z A S O W N I K X X
P A R T Y K U Ł A X X
P R Z Y M I O T N I K
L I C Z E B N I K X X

Zadanie 2
Określ przypadek i liczbę wytłuszczonych rzeczowników.

A. W czwartek pójdę ze znajomymi do kina.
B. Nigdy nie mówię źle o przyjaciołach.
C. Zawsze uważnie przyglądam się ludziom.
D. Lubię spędzać czas w domu.

Zadanie 3

Uzupełnij puste miejsca stosownymi przymiotnikami.

A. ………. rzeka zalała ………. ulice ……… miasta.
B. …….. wiatr kołysał ……… listkami ………. drzew. 

Zadanie 4

W puste miejsca wpisz poprawne czasowniki. 

A. Ania i Basia (wrócić) ……… wczoraj do domu.
B. Krysia i Krzyś (być) ………. na wspaniałej wycieczce.
C. Adam i Wojtek (pójść) ……… do biblioteki.
D. Dzieci (ciągnąć) ………. sanki. 

Zadanie 5

Podane w nawiasach bezokoliczniki użyj w trybie przypuszczającym lub w trybie rozkazującym.

A. Maciek (pójść) ……… do kina, gdyby nie padał deszcz.
B. Na wycieczkę koniecznie (włożyć) …….. wygodne buty.
C. Sportowcy (wygrać) ……… zawody, gdyby solidniej trenowali.
D. Nie (hałasować) ……… w górach. 

Zadanie 6

W puste miejsca wpisz stosowne liczebniki.

A. (Liczebnik główny) ………. domy stały przy malowniczej ulicy.
B. Zawodnik zajął (liczebnik porządkowy) ……… miejsce.
C. W klasie było (liczebnik zbiorowy) ………. dzieci.
D. Do potrawy dodaj (liczebnik ułamkowy) ………. litra mleka.

Joanna Kulmowa
„Kwitną gawrony”

A czym drzewa kwitną w styczniu?
Wróblami.
Żeby ćwierkać, a nie szumieć nad nami.
I kawkami kwitną
zamiast liści.
Żeby krakać, a nie szeleścić.
I gilami płoną
czerwono.
I sikorką kwitną
żółto-błękitną.
Żeby śpiewać, a nie szumieć koroną.
A najczęściej kwitnie się gawronom.
Czarne liście.
I czarny śpiew.
Nie lubimy gawronich drzew.
Ale wiosną,
gdy odlecą gawrony,
znów powróci szum bardzo zielony. 

1.Jak zbudowany jest wiersz?
Wiersz ma budowę stychiczną, czyli nie jest podzielony na zwrotki. 

2. Jaka jest długość wersów?
Wersy są różnej długości, np. jedne mają po kilka wyrazów, są też wersy składające się z dwóch wyrazów a nawet z jednego słowa.

3. Jaka pora roku została przedstawiona?
W wierszu została przedstawiona zima.

4. Kim jest podmiot liryczny?
Podmiot liryczny obserwuje, co dzieje się z ptakami podczas zimy.

5. Wymień nazwy ptaków w porządku alfabetycznym
Gawron, gile, kawki, sikorki, wróble

6. Co dzieje się z zimowymi drzewami?
Drzewa na zimę straciły liście, ale różnobarwne ptaki siedzące na gałęziach przypominają kolorowe liście.

7. Wymień wyrazy, które nazywają dźwięki.
Ćwierkać, szumieć, krakać, śpiewać, szemrać 

8. Wymień te wyrazy, które nadają drzewom cechy istot żywych
Ćwierkać, krakać, śpiewać

9. Podaj te wyrazy lub zestawienia wyrazów, które informują o barwach zimowych drzew.
Płoną czerwono, kwitną żółto-błękitno, czarne liście

 

© Copyright 2011 DOCTUS-NET
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie w całości
lub we fragmentach materiałów zawartych na stronie zabronione.