Język polski Język polski Język polski Język polski Język polski

Język polski, liceum/technikum

wrzesień 2013

SiM_banner_polskionline_465x100_20150906 Dobre kursy dla dzieci
Przywitaj wiosnę z Pikinini Uciec jak najbliżej

Zgodnie z przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie można udostępniać materiałów osobom trzecim.

Kolejna porcja zadań na początku października
Zapraszam na www.polski-online.pl

 

1. Co oznacza nazwa „Biblia”?

Nazwa „Biblia” wywodzi się od greckiego słowa „biblion”, które oznacza tyle co zwój papirusu, księgę.

2. Podział ksiąg biblijnych?

I. Stary Testament

A. Księgi Historyczne, m.in. żydowska Tora, czyli Pięcioksiąg Mojżesza.
B. Księgi Prorockie, m.in. Księga Izajasza, Księga Daniela.
C. Księgi Mądrościowe, m.in. Księga Hioba, Księga Psalmów, Księga Koheleta. 

II. Nowy Testament

A. Cztery Ewangelie (św. Mateusza, Marka, Łukasza, Jana).
B. Dzieje Apostolskie.
C. Listy Apostolskie, m.in. św. Pawła – do Rzymian, do Koryntian, do Hebrajczyków.
D. Apokalipsa św. Jana. 

3. Gatunki literackie w Biblii

Np. opowiadanie dydaktyczne, opowieść historyczna, hymn, psalm, poemat miłosny, poemat filozoficzny, przypowieść, kazanie

4. Opowieści biblijne

Np. Kain i Abel, Wieża Babel, Sodoma i Gomora, Potop, Sąd Ostateczny

5. Przypowieści ewangeliczne

Np. przypowieść o dobrym i złym drzewie, przypowieść o siewcy, przypowieść o synu marnotrawnym, przypowieść o pannach mądrych i głupich

6. Wybrani bohaterowie biblijni

A. Noe – Noe wraz z rodziną jako jedyny sprawiedliwy został uratowany z potopu; Bóg nakazał mu zbudowanie arki, do której miał zabrać także po parze zwierząt; po czterdziestu dobach Bóg zawarł z Noem przymierze.
B. Mojżesz – wyprowadził Izraelitów z Egiptu i przewodził im podczas wędrówki do Ziemi Obiecanej.
C. Hiob – pobożny mąż, na którego Bóg zesłał wszelkie możliwe nieszczęścia.
D. Dawid – pasterz i lutnista, pokonuje mocarnego Goliata, strzelając do niego z procy, zostaje królem.
E. Salomon – syn Dawida, symbol mądrości i roztropnych sądów.
F. Św. Paweł – początkowo był nieprzejednanym nieprzyjacielem uczniów Chrystusa. Podczas podróży do Damaszku został w cudowny sposób nawrócony. Jest autorem listów, w których zawarł idee nauki chrześcijańskiej. 

7. Stylizacja biblijna

A. Tworzenie historii opartych na wydarzeniach opisanych w Biblii.
B. Stosowanie charakterystycznych form językowych – owego czasu, zaprawdę zaprawdę powiadam wam.
C. Wykorzystywanie gatunków – psalm, hymn, przypowieść itd.
D. Uwznioślanie tekstów poprzez wprowadzanie konstrukcji stylistycznych charakterystycznych dla Biblii. 

 

Zadanie 1

Przeczytaj uważnie poniższe streszczenie. Wypisz wyrazy, wyrażenia lub zdania zawierające nieprawdziwe informacje na temat losów bohatera. 

Hiob żył w ziemi Us. Był królem Izraela. Był człowiekiem bogatym, sprawiedliwym, prawym, bogobojnym. Sprawował opiekę nad kulturą i sztuką kraju. Był ojcem pięciu synów i trzech córek. Każdy z synów miał zwyczaj wyprawiania uczty, na którą zapraszał swoje rodzeństwo. Po uczcie Hiob składał ofiarę całopalną, aby przeprosić Boga. Pewnego razu szatan powiedział, że Hiob czci Boga za dobrobyt, jakim go Pan obdarza. Bóg zabronił szatanowi zbliżać się do Hioba. Pewnego dnia doniesiono Hiobowi, że stracił cały swój majątek, a jego dzieci umarły. Hiob rozdarł szaty, ogolił głowę, upadł na ziemię i złorzeczył Bogu. Zaczął lamentować nad swoją przeszłością i czasami obecnymi. Cieszył się jednak ze swoich narodzin. Wkrótce dotknięty został trądem. Nie czuł się jednak samotny, bo wspierała go żona. Przyjaciele przekonywali go, że nie zasłużył sobie na karę Bożą. Pomimo nieszczęść nie osłabła wiara Hioba. Bóg pobłogosławił Hiobowi. Oddał mu całą majętność i przywrócił życie dzieciom.

Zadanie 2

Z podanych poniżej frazeologizmów zaznacz te, które mają rodowód biblijny. 

A. Być solą w oku.
B. Zamienić się w słup soli.
C. Wdowi grosz.
D. Umywać ręce.
E. Ręka rękę myje.
F. Oddać coś za miskę soczewicy.

Temat: Portret ojca w literaturze. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych przykładów.

Przykładowa literatura podmiotu

Kochanowski, Jan, „Tren V” [w:] „Treny”, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2009.
Mrożek, Sławomir, „Tango”, Noir Sur Blanc, Warszawa 2002.
Nałkowska, Zofia, „Granica”, Książka i Wiedza, Warszawa 1986.
„Przypowieść o synu marnotrawnym” [w:] „Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu”, Brytyjskie i Zagraniczne Towarzystwo Biblijne, Warszawa 1975, s.1200-1201.
Żeromski, Stefan, „Doktor Piotr” [w:] „Opowiadania”, Czytelnik, Warszawa 1973.

 Przykładowa literatura przedmiotu

Jakubowski, Jan Zygmunt, Wstęp [w:] Żeromski Stefan, „Opowiadania”, Czytelnik, Warszawa 1973.
Kirchner, Hanna, Wstęp [w:] Nałkowska Zofia, „Granica”, Książka i Wiedza, Warszawa 1986.
Nyczek, Tadeusz, Wstęp [w:] Mrożek Sławomir, „Tango”, Noir Sur Blanc, Warszawa 2002.
Pelc, Janusz, Wstęp [w:] Kochanowski Jan, „Treny”, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2009.
Świderkówna, Anna, „Prawie wszystko o Biblii”, Stentor, Warszawa 2002, s. 139-149.

Przykładowy plan ramowy prezentacji

Motyw ojca chętnie był podejmowany przez twórców z różnych epok. Popularność tego motywu wynikała z przekonania o ważnej roli, jaką ojciec odgrywać może w życiu człowieka.

1. Ojciec jako uosobienie miłosierdzia w przypowieści o synu marnotrawnym
a. przebaczył synowi wszystkie jego złe uczynki i przyjął go bez żadnych warunków pod dach swojego domu.

2. Ojciec rozpaczający po śmierci dziecka w „Trenach” Jana Kochanowskiego
a. pogrążony w bólu ojciec wspomina zalety swojej zmarłej córeczki, jej poetycki talent.

3. Ojciec jako przykład bezgranicznego poświęcenia w „Doktorze Piotrze” Stefana Żeromskiego
a. ojciec z miłości do syna okradał podlegających mu robotników 

4. Ojciec jako wyzwolony artysta w „Tangu” Sławomira Mrożka
a. jest wychowywany przez swojego syna Artura, jest człowiekiem wyzwolonym z wszelkich norm i konwenansów.

5. Ojciec antybohater dla swojego syna w „Granicy” Zofii Nałkowskiej
a. Walery Ziembiewicz to postać antypatyczna, jego moralność budzi wiele zastrzeżeń, to próżniak i egoista, niewiele interesujący się synem. 

Podsumowanie

Zaprezentowane portrety ojców są różnorodne. Z jednej strony ukazani są ojcowie bezgranicznie kochający swoje dzieci, przebaczający im winy, zdolni do najwyższych poświęceń. Z drugiej zaś strony mamy ojców, których śmiało można określić antywzorami.

Przykładowe pytania, jakie może zadać ci egzaminator

1. W oparciu o przypowieść synu marnotrawnym i opowiadanie „Doktor Piotr” wskaż podobieństwa i różnice w kreowaniu portretu ojca.
2. Omów cechy gatunkowe trenu.
3. Jaki wpływ na życie syna miał ojciec ukazany w „Granicy”?

 

© Copyright 2011 DOCTUS-NET
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie w całości
lub we fragmentach materiałów zawartych na stronie zabronione.