Język polski Język polski Język polski Język polski Język polski

Język polski, liceum/technikum

listopad 2013

SiM_banner_polskionline_465x100_20150906 Dobre kursy dla dzieci
Przywitaj wiosnę z Pikinini Uciec jak najbliżej

Zgodnie z przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie można udostępniać materiałów osobom trzecim.

Kolejna porcja zadań na początku grudnia
Zapraszam na www.polski-online.pl

 

1. Określ budowę wiersza

Wiersz zbudowany jest z siedmiu zwrotek, z których każda liczy po cztery wersy.
Napisany jest trzynastozgłoskowcem, ze średniówką po siódmej sylabie. 

2. Jaka koncepcja Boga została zawarta w utworze?

Bóg został przedstawiony jako doskonały Stwórca Wszechświata i przyrody. Stworzył też człowieka i dał mu hojne dary. Bóg jest łaskawy, dobry, wszechobecny, nieśmiertelny. 

3. Wymień przykładowe czasowniki nazywające działania Boga. O czym to świadczy?

Przykładowe czasowniki: zbudował, uhaftował, założył. Bóg ukazany został jako artysta Deux artifex, gdyż świat i człowiek stworzeni przez Niego są dziełami sztuki. 

4. Jaką postawę wobec Boga przyjmuje człowiek?

Człowiek wyraża wdzięczność Bogu, podziwia i chwali Jego dzieło, czuje się dziedzicem Boga na ziemi. 

5. Jaki jest obraz świata?

Świat stworzony przez Boga zachwyca prostotą, jasnością i harmonią. Wszystko jest doskonale zaplanowane, każda rzecz ma swoje miejsce. 

6. Wymień przykładowe epitety. Jaką rolę pełnią?

Przykładowe epitety: złote gwiazdy, zioła rozliczne, biały dzień, ciemna noc. Epitety nie są wyszukane ani też plastyczne. Dzięki temu zabiegowi stylistycznemu podkreślone zostały jasne i proste zasady funkcjonowania świata. 

7. Jaką funkcję pełnią pytania retoryczne?

Poprzez pytania retoryczne podkreślona została myśl, iż człowiek niczego nie może dać Bogu, bo wszystko już do Niego należy. Człowiek powinien dziękować Bogu za wszystko, czym został obdarowany. 

8. Określ gatunek utworu

Jest to hymn. Jest to uroczysta i podniosła pieśń, która sławi Boga, bohaterskie czyny bądź jakieś powszechnie uznane wartości (np. ojczyzna, bohaterstwo, wolność)

1. Kim była Aniela Dulska?

Aniela Dulska była właścicielką kamienicy. Miała męża Felicjana, syna Zbyszka i dwie córki Hesię i Melę.

2. Jak wyglądał salon w mieszkaniu Dulskiej? O czym to świadczy?

W salonie znajdowały się dywany, solidne meble, na ścianach wisiały obrazy. Na stoliku stały fotografie. Dopełnieniem salonu były m.in. sztuczne palmy, lampa z abażurem z bibuły.

Wnętrze salonu świadczy zarówno o zamożności rodziny jak i o braku gustu. 

3. Jaką osobą była Dulska?

a. Dulska była obłudna – Lokatorce, która z powodu zdrady męża chciała popełnić samobójstwo wymówiła umowę najmu, bo kobieta ta stała się przyczyną skandalu. Dulskiej jednak nie przeszkadzało to, że wynajmuje mieszkanie kobiecie lekkich obyczajów, bo pieniądze otrzymane za czynsz, jak twierdziła, wydawała na podatki.

b. Dulska była skąpa – nie chodziła do teatru, nie prenumerowała czasopism, chociaż stać ją było na takie wydatki, w tramwaju kazała udawać córkom małe dziewczynki, aby mniej płacić za bilety

c. Dulska była niewykształcona – nie rozumiała znaczenia słów, którymi się posługiwała, np. zamiast słowa ‘aluzja’ mówiła ‘iluzja’.

d. Dulska była bezwzględna – tolerowała romans syna ze służącą Hanką, nie zważając, że dziewczyna ponosi krzywdę, chociaż Hanka kilkakrotnie skarżyła się na postawę Zbyszka.

4. Wymień główne zasady pani Dulskiej

a. Prać brudy w swoich czterech ścianach.
b. Utrzymywać porządek „na pokaz”.
c. Pieniądz nie śmierdzi. 

5. Co znaczy pojęcie „dulszczyzna”?

Dulszczyzna to obłuda moralna, bezwzględność, brutalność, chciwość, troszczenie się wyłącznie o dobra materialne, brak potrzeb intelektualnych.

Temat: Motywy orientalne w literaturze. Omów zagadnienie, odwołując się do wybranych utworów.

Przykładowa literatura podmiotu
Byron, Gordon George, „Giaur”, przeł. Adam Mickiewicz, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986.
Mickiewicz, Adam, „Droga nad przepaścią w Czufut-Kale” [w:] „Sonety krymskie”, Greg, Kraków 2004.
Potocki, Wacław, „Transakcja wojny chocimskiej” (fragmenty), Siedmioróg, Wrocław 1998.
Tetmajer, Przerwa-Kazimierz, „Hymn do Nirwany” [w:] „Poezje”, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1974.

Przykładowa literatura przedmiotu
Jakubowski, Zygmunt Jan, „Wstęp” [w:] Kazimierz Przerwa-Tetmajer, „Poezje”, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1974.
Otwinowska, Barbara, „Wstęp” [w:] „Transakcja wojny chocimskiej i inne utwory z lat 1669-1680”, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1987.
Piwińska, Marta, „Orientalizm [w:] „Słownik literatury polskiej XIX wieku”, red. Józef Bachórz, Alina Kowalczykowa, Ossolineum, Wrocław 1991.
Rzehak, Wojciech, „Wstęp” [w:] Adam Mickiewicz, „Sonety krymskie”, Greg, Kraków 2004.
Treuggut, Stefan, „Wstęp” [w:] George Gordon Byron, „Giaur”, przeł. Adam Mickiewicz, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1986.

Przykładowy plan prezentacji

Orientalizm to zachwyt kulturą Wschodu. Twórcy różnych epok sięgali po ten motyw i w różnorodny sposób wykorzystywali w swoich utworach. 

1. „Transakcja wojny chocimskiej”
Turcy zostali przedstawieni jako ludzie tchórzliwi, nieznający się na wojennym rzemiośle. Chodkiewicz celowo pomniejsza wartość nieprzyjaciela, by w ten sposób podkreślić znaczenie polskiego rycerza.

2. „Giaur”
Orientalizm w utworze Byrona zaznaczył się w opisie miejsc wydarzeń, w zastosowaniu słownictwa, w przedstawieniu obyczajowości.

3. „Droga nad przepaścią w „Czufut-Kale”
Orientalizm zaznaczył się w ukazaniu przyrody, w sposobie myślenia i odczuwania człowieka Wschodu (Mirzy), w zastosowaniu słownictwa.

4. „Hymn do Nirwany”
Orientalizm zaznaczył się w nawiązaniu do filozofii Wschodu – Nirwany. 

Podsumowanie

Orientalizm zaowocował w wielu utworach bądź to opisem egzotycznych krajobrazów, bądź to opisem bogactwa obyczajów wschodnich „przeniesionych” do europejskiej literatury, bądź to zastosowaniem słownictwa z różnych dziedzin życia.

Przykładowe pytania, jakie może ci zadać egzaminator

1.Z czego wynikało zainteresowanie orientalizmem w XVII wieku?
2. Na wybranych przykładach porównaj zastosowane słownictwo w utworze Byrona i w sonecie Mickiewicza.
3. Wyjaśnij, dlaczego odwoływanie się do Nirwany było popularne w Młodej Polsce?

 

© Copyright 2011 DOCTUS-NET
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie w całości
lub we fragmentach materiałów zawartych na stronie zabronione.