Język polski Język polski Język polski Język polski Język polski

Język polski, liceum/technikum

grudzień 2013

SiM_banner_polskionline_465x100_20150906 Dobre kursy dla dzieci
Przywitaj wiosnę z Pikinini Uciec jak najbliżej

Zgodnie z przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie można udostępniać materiałów osobom trzecim.

Kolejna porcja zadań na początku stycznia
Zapraszam na www.polski-online.pl

 

1.Kim był Makbet?

Makbet był średniowiecznym szkockim rycerzem. Tanem Glamis, potem tanem Kawdoru, wreszcie królem Szkocji. 

2. Jakimi cechami charakteru obdarzony był Makbet?

Był dumny, odważny, honorowy. Zawsze dotrzymywał danego słowa. Walczył z oddaniem i poświeceniem za króla i ojczyznę. Był bezwzględny dla zdrajców. Był niezwykle ambitny i przekonany o poczuciu własnej wartości. 

3. Czym dla Makbeta stała się przepowiednia czarownic?

Czarownice na wrzosowisku przepowiedziały Makbetowi, że zostanie tanem Kawdoru a potem królem Szkocji. Przepowiednia była pokusą, która obudziła jego skryte marzenia. 

4. Dlaczego Makbet zwlekał z zabiciem Dunkana?

Makbet zdawał sobie sprawę z konsekwencji swojego czynu. Wiedział, że jedna zbrodnia pociągnie za sobą kolejne, a przed wyrzutami sumienia nie można uciec. 

5. Jakim władcą był Makbet?

Makbet był władcą despotycznym , okrutnym, podejrzliwym i nieufnym. Krwawe były jego rządy. Zdawał sobie sprawę, że nie odda władzy dobrowolnie i będzie bronił korony królewskiej bez względu na cenę. Zabija tych, którzy mogliby zagrozić jego władzy. 

6. Na czym polegał tragizm Makbeta?

Tragizm Makbeta polegał na tym, że bohater za wszelką cenę dążył do władzy. Ta namiętność zniszczyła jego duszę i serce.

 

Zadanie 1

Jakimi władcami byli Makbet i król Edyp? Dokonaj porównania.

UWAGA: Portret Edypa – Archiwum, październik 2013

1.Określ budowę wiersza.

Wiersz zbudowany jest z pięciu zwrotek, z których każda liczy po pięć wersów.

2. Określ adresata utworu.

Swoją wypowiedź podmiot liryczny kieruje do ludzi młodych, czyli do reprezentantów pokolenia pozytywistów.

3. Jakie postulaty zostały skierowane do ludzi młodych?

Postulaty skierowane do ludzi młodych to przede wszystkim zachęta do zdobywania wiedzy, krzewienia nauki, poznawania otaczającego świata, budowanie nowej rzeczywistości.

4. Przed czym podmiot liryczny ostrzega młodych ludzi?

Podmiot liryczny ostrzega młodych ludzi, aby nie niszczyli dorobku przeszłych pokoleń, z szacunkiem odnosili się do dorobku swoich poprzedników. Podmiot liryczny zwraca uwagę na nieuchronny proces przemijania kolejnych pokoleń. 

5. W jaki sposób zostały wyrażone postulaty i ostrzeżenia?

Postulaty i ostrzeżenia zostały wyrażone za pomocą nakazów, np. „Szukajcie nowych, nieodkrytych dróg”, „Nieście więc wiedzy pochodnię na czele”, „Ale nie depczcie przeszłości ołtarzy”. 

6. Jaki charakter ma utwór?

Jest to utwór zawierający program poetycki Asnyka.

Przykładowy materiał literacki

1.Jan Kochanowski „Pieśń Świętojańska o sobótce”

W tej renesansowej pieśni został przedstawiony obraz szlachcica ziemianina, który wiedzie harmonijne życie w zgodzie z naturą. Podmiot liryczny mówi o pożytkach płynących z życia na wsi. Ukazuje obowiązki i przyjemności, sławi pracę gospodarską. Ponadto ukazany został obyczaj świętojański odprawiany w wigilię św. Jana (23 czerwca) przed zrównaniem dnia z nocą. 

2. Henryk Sienkiewicz „Szkice węglem”

W tym pozytywistycznym utworze została ukazana tragiczna sytuacja chłopów pod zaborem rosyjskim po ich uwłaszczeniu w 1864 roku. Pisarz głosi postulaty pozytywistyczne. Uważa, że trzeba nauczyć chłopów pisać i czytać, ośmielić ich w kontaktach z urzędnikami, aby potrafili upominać się o swoje prawa. Twierdzi również, że urzędnicy, szlachta i kler nie powinni być obojętni wobec losu chłopów. 

UWAGA: więcej informacji o „Szkicach węglem” – Archiwum, październik 2013 

3. Władysław Stanisław Reymont „Chłopi”

W tym młodopolskim utworze została zobrazowana panorama życia wiejskiego. Została przedstawiona hierarchia wsi, dokładny obraz pracy, obyczajów, rozrywek, scharakteryzowana została mentalność chłopów, sposób ich wartościowania. 

 

Przykładowy materiał malarski

1.Pieter Bruegel „Żniwa” (1565)

Jest to olej na desce, przykład sceny rodzajowej. Obraz przedstawia chłopów podczas żniw. Na pierwszym planie widać grupę ludzi odpoczywających w cieniu drzewa i spożywających posiłek. Nieco dalej widać mężczyzn koszących zboże i kobiety uwijające się przy wiązaniu snopów. Dominują różne odcienie żółci. Kolorystyka oddaje atmosferę panującą podczas lata. 

2. Aleksander Kotsis „Bez dachu” (ok. 1879)

Jest to olej na desce, przykład sceny rodzajowej. Została przedstawiona chłopska rodzina, która musiała opuścić swój dom. Zabrali skromny dobytek i idą przed siebie. Ludzie ci pogrążeni są w smutku. Mają świadomość beznadziejnej sytuacji, w jakiej się znaleźli. 

3. Włodzimierz Tetmajer „Przed karczmą” (1893)

Jest to olej na płótnie, przykład sceny rodzajowej. Ukazana jest grupa ludzi: mężczyźni, kobiety, dzieci, stojąca przed karczmą. Na ówczesnej wsi było to miejsce, w którym gromadziła się ludność wiejska, aby spotkać się ze znajomymi, porozmawiać, załatwić interesy, potańczyć. Postacie ubrane są w ludowe stroje. Barwami dominującymi są różne odcienie bieli i czerwieni.

 

© Copyright 2011 DOCTUS-NET
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie w całości
lub we fragmentach materiałów zawartych na stronie zabronione.