Język polski Język polski Język polski Język polski Język polski

Język polski, liceum/technikum

czerwiec 2013

SiM_banner_polskionline_465x100_20150906 Dobre kursy dla dzieci
Przywitaj wiosnę z Pikinini Uciec jak najbliżej

Zgodnie z przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie można udostępniać materiałów osobom trzecim.

Kolejna porcja zadań na początku WRZEŚNIA
Zapraszam na www.polski-online.pl

Zadanie 1

Wskaż punkt, w którym mowa jest o bohaterach „Króla Edypa” Sofoklesa.

A. Edyp, Jokasta, Tyrezjasz, Kasandra.
B. Edyp, Jokasta, Tyrezjasz, Kreon.
C. Edyp, Kreon, Aigist, Klitajmestra.
D. Edyp, Jokasta, Elektra, Orestes. 

Zadanie 2

Odwołując się do treści „Makbeta” W. Szekspira uzupełnij puste miejsca w tekście.

A. W utworze została opisana wojna Szkocji z ………
B. Makbet miał został królem, a Banko ………. królów.
C. Lady Makbet o przepowiedni czarownic dowiedziała się ……….
D. Podczas drugiej przepowiedni czarownic Makbetowi ukazują się: ……… w hełmie, ……… dziecko, dziecko ……..

Zadanie 3

Gdzie rozgrywają się wydarzenia przedstawione w „Świętoszku” Moliera? Wskaż poprawną odpowiedź.

A. Wydarzenia rozgrywają się w Paryżu, w domu rodziny magnackiej.
B. Wydarzenia rozgrywają się w Paryżu, w domu rodziny mieszczańskiej.
C. Wydarzenia rozgrywają się w Paryżu, w domu rodziny urzędniczej. 

Zadanie 4

Którego z zagadnień nie znajdziesz w III części „Dziadów” A. Mickiewicza? 

A. Wątek mesjanistyczny.
B. Bohater prometejski.
C. Zaręczyny Konrada z ukochaną.
D. Losy młodych patriotów – spiskowców. 

Zadanie 5

Na podstawie poniższych informacji odgadnij bohatera z „Pana Tadeusza” A. Mickiewicza.

A. Był synem Jacka Soplicy – ……………………………………………………………….
B. Wnuczka Stolnika Horeszki – …………………………………………………………….
C. Wierny sługa Horeszków – ……………………………………………………………….
D. Karczmarz i patriota – ……………………………………………………………………

Zadanie 6

Na podstawie treści „Kordiana” J. Słowackiego wskaż, które zdania są prawdziwe (P), a które są fałszywe (F). 

A. Przywódcy powstania listopadowego zostali „ugotowani” w kotle.
B. Kordian jako młody człowiek nie potrafił odnaleźć się w rzeczywistości.
C. Na szczycie Mont Blanc Kordian odnalazł sens życia.
D. Spiskowcy spotkali się w nawie głównej kościoła św. Jana w Warszawie.
E. Prezes wyraża zgodę na zabójstwo cara.
F. Kordian przeskakuje konno nad bagnetami trzymanymi w górę przez żołnierzy. 

Zadanie 7

Który z bohaterów „Nie-Boskiej komedii” – Hrabia Henryk czy Pankracy – wypowiedzieli poniższe spostrzeżenia.

A. […] Zgrzybiali, robaczywi, pełni napoju i jadła, ustąpcie młodym, zgłodniałym i silnym […] – ……………………………
B. […] Ani ty, ani żaden z twoich by nie żył, gdyby ich nie wykarmiła łaska, nie obroniła potęga ojców moich […] – ………………………………

Zadanie 8

Na podstawie „Ślubów panieńskich” A. Fredry zaznacz, które z poniższych stwierdzeń opisują miłość „antyromantyczną”.

A. Było to uczucie od pierwszego wejrzenia.
B. Bohater osiągnął cel, dzięki pomysłowości i działaniu.
C. Była to miłość zakończona małżeństwem.
D. Bohater był pogrążony w cierpieniu i rozpaczy.

Zadanie 9

Do jakich warstw społecznych należeli poniżej wymienieni bohaterowie „Lalki” B. Prusa.

A. Julian Ochocki – ………………………………………………………………………….
B. Helena Stawska – …………………………………………………………………………
C. Węgiełek – …………………………………………………………………………………
E. Ignacy Rzecki – ……………………………………………………………………………. 

Zadanie 10

Wskaż, które z poniższych określeń nie pasują do Andrzeja Kmicica, bohatera „Potopu” H. Sienkiewicza.

A. Był chorążym orszańskim.
B. Pochodził z arystokracji.
C. Zakochany był ze wzajemnością w Oleńce Billewiczównie.
D. Z hulaki przeistoczył się w człowieka prawego.
E. Poniósł śmierć podczas oblężenia Jasnej Góry. 

Zadanie 11

Na podstawie „Nad Niemnem” E. Orzeszkowej, określ, jakie rodziny mieszkały w: 

A. Korczynie – ……………………………………………………………………….
B. Bohatyrowiczach – ………………………………………………………………..
C. Olszynce – …………………………………………………………………………
D. Osowcach – ……………………………………………………………………….. 

Zadanie 12

Którzy z bohaterów „Ludzi bezdomnych” S. Żeromskiego reprezentują poniższe typy bezdomności. Dopisz po jednym takim przykładzie. 

A. Bezdomność w znaczeniu dosłownym – ………………………………………………….
B. Bezdomność w sensie moralnym – ………………………………………………………
C. Bezdomność w sensie egzystencjalnym – ……………………………………………….
D. Bezdomność z powodów politycznych – …………………………………………………. 

Zadanie 13

Na podstawie „Chłopów” S. Wyspiańskiego określ cechy epopei, uzupełniając puste miejsca wybranymi przykładami.

A. Moment przełomowy – ………………………………………………………………….
B. Sceny batalistyczne – ……………………………………………………………………
C. Obrazowanie realistyczne – ……………………………………………………………..
D. Obrazowanie impresjonistyczne – …………………………………………………………
E. Obrazowanie ekspresjonistyczne – …………………………………………………………
F. Obrazowanie naturalistyczne – ……………………………………………………………… 

opisy przyrody, uwłaszczenie chłopów po powstaniu styczniowym, obrzędy i zwyczaje, walka chłopów ze służbą dworską podczas wyrębu lasu, tańce na weselu Boryny, walka o przetrwanie

Zadanie 14

Na podstawie „Wesela” S. Wyspiańskiego do bohaterów dopisz „osoby dramatu”.

A. Gospodarz – ………………………………………………………..
B. Dziennikarz – ……………………………………………………….
C. Pan Młody – ………………………………………………………….
D. Poeta – ………………………………………………………………..

 

© Copyright 2011 DOCTUS-NET
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie w całości
lub we fragmentach materiałów zawartych na stronie zabronione.