Język polski Język polski Język polski Język polski Język polski

Język polski, gimnazjum

wrzesień 2013

SiM_banner_polskionline_465x100_20150906 Dobre kursy dla dzieci
Przywitaj wiosnę z Pikinini Uciec jak najbliżej

02 (2)Jesteś już w pierwszej klasie gimnazjum. Wokół ciebie koleżanki i koledzy i chociaż tworzycie tę samą klasę, to nie jesteście tacy sami. Kogo możesz spotkać w swojej klasie? Oto lista wybranych klasowych typków
• osobnik zawsze perfekcyjnie przygotowany do lekcji, nie pozwala jednak przepisać pracy domowej, nie podpowiada, podczas klasówek nie daje ściągać. Uważa, że każdy sam powinien pracować na swoje stopnie. I chociaż możesz się z tym nie zgadzać, ale to on ma rację. Czy chciałbyś, aby ktoś na tobie pasożytował?
• osobnik starannie przygotowany do zajęć szkolnych, przy tym można liczyć, że pozwoli odpisać zadanie. Nie należy jednak nadużywać jego uprzejmości, bo na dłuższą metę może się to okazać zgubne dla ciebie. Nie mając wiedzy własnej, możesz repetować klasę
• społecznik to osobnik wytrwale i niestrudzenie dążący do naprawy świata. Jego zaangażowanie pomaga innym zwalczać egoizm
• sportowiec to obiekt westchnień dziewczyn nie tylko z twojej klasy. Jego wysportowane ciało budzi również szacunek i podziw wśród męskiej części szkoły. Postawa sportowca może zachęcić cię do prowadzenie zdrowego stylu życia
• żartowniś zawsze potrafi rozśmieszyć klasę, rozładować napiętą atmosferę. Zdarza się jednak, że jego kawały mogą wyrządzić komuś przykrość. Poza tym żartownisia na dłuższą metę nikt nie traktuje poważnie
• leń patentowany to osobnik, który prawie nigdy nie odrabia pracy domowej, nie przygotowuje się do sprawdzianów, bo liczy na życzliwość kolegów. Po jakimś czasie może być izolowany przez klasę, bo za lenia trzeba wszystko wykonać
• donosiciel to typek, co tu dużo mówić, ze wszech miar odrażający. Nie potrafi być lojalny wobec nikogo
• łobuz i rozrabiaka to osobnik, z którym przebywanie może być szkodliwe dla zdrowia. Należy go omijać szerokim łukiem

Jeśli zastanawiasz się, jakim jesteś uczniem – solidnym czy lekkomyślnym, odpowiedz na poniższe pytania i sprawdź rozwiązanie.

I. Za tydzień masz klasówkę z matematyki:
A. W przeddzień klasówki, tuż przed snem, zabierasz się do nauki.
B. Codziennie rozwiązujesz po kilka zadań i utrwalasz materiał.
C. Liczysz na to, że podczas zadania klasowego uda ci się odpisać rozwiązania od kolegi.

II. Masz napisać referat na temat twórczości Jana Kochanowskiego:
A. Przepisujesz informacje z Internetu i nie tracisz czasu na ich selekcję, a nawet na przeczytanie referatu.
B. Gromadzisz informację z różnych dostępnych źródeł. Wnikliwie je czytasz i analizujesz, a następnie przygotowujesz referat.
C. Zabrakło ci czasu na napisanie zadania, toteż w dniu kiedy masz wygłosić referat nie idziesz do szkoły.

III. Każdy w klasie pełni jakąś funkcję. Ciebie wychowawczyni wyznaczyła na pomocnika w szkolnej bibliotece:
A. Do biblioteki wpadasz jak burza, od czasu do czasu, dezorganizując przy tym pracę pani bibliotekarki.
B. Do biblioteki przychodzisz raz w tygodniu, uzupełniasz karty biblioteczne, porządkujesz książki na półkach.
C. W bibliotece nie pokazałeś się ani razu, bo szkoda ci czasu, ponadto liczysz, że wychowawczyni o tym się nie dowie.

IV. Jesteś w klasie dyżurnym:
A. Wykonujesz tylko te czynności, które nie są dla ciebie zbyt uciążliwe.
B. Otwierasz okna, żeby przewietrzyć salę lekcyjną, zbierasz porozrzucane papierki, wycierasz tablicę, podlewasz kwiatki.
C. Po skończonej lekcji jako pierwszy wybiegasz na korytarz i beztrosko spędzasz czas podczas przerwy.

Najwięcej odpowiedzi A
Nie jesteś zbyt solidnym uczniem i niezbyt przykładasz się do nauki i wypełniania szkolnych obowiązków.

Najwięcej odpowiedzi B
Jesteś systematycznym, obowiązkowym uczniem, który przykładnie wypełnia swoje obowiązki.

Najwięcej odpowiedzi C
Sprawiasz wrażenie jakby w ogóle nie interesował cię nauka, co na dłuższą metę może się okazać dla ciebie zgubne. Czas na zmianę swojego zachowania.

Klasa pani CzajkiKsiążka opowiada o gimnazjalistach, którzy wchodzą w nowy etap swojego szkolnego życia. Poznajemy ich w dniu rozpoczęcia roku szkolnego w jednym z warszawskich gimnazjów. Małgosia, Kamila, Maciek, Kaśka, Aleks, Wojtek i inni to zwyczajni młodzi ludzie. Mają swoje zainteresowania, jak np. sport, książki, kino, gry, nie tylko komputerowe, ale też te planszowe. Zmagają się ze swoimi kompleksami, jak np. nieśmiałość, mały biust, okulary na nosie, kolor włosów. Mają różne charaktery, jak np. są skromni, niezdecydowani w podejmowaniu ważnych decyzji, chętni do pomocy, dowcipni, ale też potrafią plotkować, intrygować, być złośliwi. Przez trzy lata ich pobytu w gimnazjum wspólnie z bohaterami przeżywamy ich szkolne kłopoty i troski (m.in. klasówki, złe oceny, nieporozumienia z nauczycielami), domowe problemy (m.in. ich relacje z rodzicami, którzy nie zawsze potrafią zrozumieć swoje dzieci), pierwsze miłosne perypetie i rozczarowania. Książka stroni od przemocy. Bohaterowie rozwiązują swoje problemy i wyjaśniają nieporozumienia w sposób rozsądny. Przy czym zawsze mogą liczyć na pomoc swojej wychowawczyni pani Czajki. Jest to nauczycielka surowa, ale sprawiedliwa i potrafiąca w interesujący sposób przekazać wiedzę uczniom. Wszystkim nastolatkom przekraczającym próg nowej szkoły należy życzyć, aby atmosfera w ich gimnazjum, w ich klasie była wspaniała, żeby doświadczyli życzliwości od swoich kolegów i nauczycieli (Małgorzata Karolina Piekarska „Klasa pani Czajki”, Nowy Świat).

Parcy Jackson 2Reżyser: Thor Freudenthal
Gatunek: przygodowy, fantasy, familijny
Obsada: Logan Lerman, Alexandra Daddario, Nathan Fillion
Rok produkcji: 2013
O czym jest film?
Percy Jackson to żyjący we współczesnym świecie potomek mitologicznych bogów greckich.
Kiedy Percy dowiaduje się, że ma przyrodniego brata, który jest potworem, dochodzi do wniosku, że bycie synem Posejdona to bardziej przekleństwo niż błogosławieństwo. Musi działać szybko, bo magiczna granica schronienia dla półbogów słabnie z każdym dniem. Percy i jego przyjaciele muszą odnaleźć bezcenne Złote Runo – tylko wtedy ocalą Obóz Herosów i zaprowadzą upragniony porządek. Trafiają do Waszyngtonu, a potem na Florydę. Rozpoczynają odyseję – wypływają na szerokie wody Morza Potworów, znanego wśród ludzi jako Trójkąt Bermudzki. Czekają ich niezwykłe przygody i niewyobrażalne niebezpieczeństwa, a wśród nich starcie z morskimi potworami.

Gimnazjum przedwojenneJakie było polskie szkolnictwo po 1918 roku?
W 1918 roku Polska odzyskała niepodległość. Przystąpiono do odbudowy nie tylko gospodarki kraju, ale także systemu szkolnictwa. Powołano do życia szkoły elementarne (podstawowe), gimnazja, licea. Uruchomiono szkoły zasadnicze, w których kształcono się w określonych zawodach. Wprowadzono obowiązek szkolny do czternastego roku życia i ujednolicono strój szkolny. W małych miejscowościach i na wsiach istniały klasy koedukacyjne, czyli takie, w których mogli uczyć się i chłopcy i dziewczęta. W dużych miastach chłopcy uczyli się w gimnazjach męskich a dziewczęta w gimnazjach żeńskich.

Alexander von HumboldtKim był Alexander von Humboldt?
Żył w latach 1769-1859. Był człowiekiem bardzo uzdolnionym i wszechstronnym. Zajmował się wieloma dziedzinami nauki, m.in. geologią, astronomią, zoologią, botaniką, klimatologią, etnografią. Jego pasją były podróże. Był m.in. w Belgii, Holandii, Hiszpanii, na Kubie, w Meksyku, na Uralu. Wyjazdy te nie ograniczały się jedynie do zwiedzania. Uczony prowadził w tych miejscach, w których przebywał prace badawcze, czego wynikiem były np. opisy stepów czy lasów równikowych. Jako jeden z pierwszych zachęcał do ochrony przyrody. Jest twórcą określenia „pomnik przyrody”.

PartenonCo to był Partenon?
Partenon była to świątynia poświęcona Atenie, bogini wojny i miłości. Jest to budowla pochodząca z V w. p.n.e. Wzniesiona została na planie prostokąta. Materiałem budulcowym był biały marmur. Budynek otaczała kolumnada złożona z 46 kolumn. Górna część budowli była ozdobiona płaskorzeźbami, które przedstawiały m.in. sceny z życia Ateny. Wierni nie mieli jednak wstępu do świątyni, ponieważ traktowana była jako mieszkanie bóstwa.


Oaza na pustyniCo to jest oaza?

Oaza jest to mały, urodzajny obszar na pustyni. Usytuowany jest najczęściej wokół źródła płytkich wód podziemnych lub wzdłuż rzek. Wiele tego typu miejsc powstaje w sposób naturalny. Istnieje też możliwość tworzenia oaz w sposób sztuczny, kopiąc studnie w miejscach, gdzie woda występuje blisko powierzchni ziemi. Oazy to nie tylko miejsca cieszące oko podczas wędrówek po pustyni. Uprawia się tam m.in. zboża, palmę daktylową, figowce i drzewa cytrusowe.

Co to znaczy „odpukać w niemalowane drewno”
Powiedzenie to oznacza nie zapeszyć. Wywodzi się z pogańskich wierzeń ludowych. Uważano bowiem, że dotykając drzewa można odprowadzić negatywną energię do ziemi.

 

© Copyright 2011 DOCTUS-NET
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie w całości
lub we fragmentach materiałów zawartych na stronie zabronione.