Język polski Język polski Język polski Język polski Język polski

DLA RODZICÓW

wrzesień 2015

SiM_banner_polskionline_465x100_20150906 Dobre kursy dla dzieci
Przywitaj wiosnę z Pikinini Uciec jak najbliżej
 

Zgodnie z przepisami ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych nie można udostępniać materiałów osobom trzecim.

Zapraszam na www.polski-online.pl

Przed takim dylematem niejednokrotnie stoją rodzice. Dziecko musi nauczyć się samodzielności i odpowiedzialności za swoje czyny, a im wcześniej wyrobi się w nim takie nawyki, tym lepiej. Kiedy pójdzie do szkoły nieprzygotowane, to zapewne poniesie stosowne konsekwencje. Czasami rodzice sądzą, że ocena negatywna pomoże zdyscyplinować pociechę. Jednych może zmobilizować, drugich zaś skutecznie zniechęcić do szkoły, w której nasze dziecko spędzi kilka lat swojego życia. Co zrobić, żeby dziecko uczyło się odpowiedzialności, samodzielności i polubiło naukę? Nie ma jednej gotowej recepty. Trzeba jednak spróbować. Warto razem z dzieckiem sporządzić harmonogram, czyli wyznaczyć czas na zabawę, spotkania z koleżankami/kolegami, oglądanie telewizji, czytanie i oczywiście na naukę. Kiedy już to ustalimy, starajmy się w miarę możliwości tego przestrzegać. Przed przystąpieniem do odrabiania lekcji przewietrzmy pokój. Zróbmy porządek na biurku, aby inne, niezwykle ważne dla dziecka rzeczy nie przeszkadzały w koncentracji. Im pociecha będzie bardziej skupiona, tym szybciej i sprawniej poradzi sobie z zadaniami i nie będzie aż tak zmęczona. Niech dziecko samo powie, jakie ćwiczenia trzeba rozwiązać (pewnie będzie miało zaznaczone w podręczniku lub w zeszycie ćwiczeń). Wytłumaczmy polecenie, ale nie rysujmy, kolorujmy, nie piszmy za dziecko. Na bieżąco zaś możemy weryfikować usterki i błędy, jakie popełnia nasza pociecha. Taki system pracy nauczy dziecko samodyscypliny, wyrobi w nim nawyk regularnego odrabiania lekcji. A to przyda się na dalszym etapie kształcenia. Poza tym dziecko nie będzie się wstydzić w klasie, że nie ma zadania domowego. Będzie pewnie czuło się na lekcjach, chętnie brało w nich udział, a to z kolei zaowocuje postępami i wynikami w nauce. Dziecko polubi się uczyć, dzięki temu zaś może intelektualnie się rozwijać.

Czy dziecko umie się dzielić tym, co ma?
Czy potrafi okazywać innym empatię?
Czy umie sprawiać innym radość?

Na te pytania możemy poszukać odpowiedzi w historyjce opowiedzianej przez Małgorzatę Musierowicz w utworze „Kredki”. Jego bohaterką jest zerówkowiczka, Paulinka. Z nosem wysoko zadartym do góry. Najlepsza, najmądrzejsza, najładniejsza. Tak o sobie myśli. Złości się, bo wpadła w oko chłopcu, który ma niemodne ubrania a jego rodzina nie należy do zamożnych. I chociaż historia opisana w tym krótkim utworze może się wydawać archaiczna, to warto przyjrzeć się, w jaki sposób dzieci odnoszą się do siebie, wzajemnie się traktują.

 

© Copyright 2011 DOCTUS-NET
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie w całości
lub we fragmentach materiałów zawartych na stronie zabronione.